Понякога мейл програма – Outlook, Thunderbird или друга, не може да изпраща или да получава писма.

Обикновено става дума за следния проблем:

Когато се изпраща писмо с мейл програма от персонален компютър се ползва SMTP порт номер 25 на интернет доставчика. През този порт компютърът се свързва с мейл сървъра. Ако по някаква причина (натрупване на мейл опашка, претоварване на сървъра, СПАМ атака или повреда) интернет доставчикът затвори временно този порт, вашата мейл програма няма достъп до мейл сървъра.

Това лесно може да се провери със следния тест:

Натиснете бутона START -> RUN -> въведете cmd -> натиснете ENTER
В Command Prompt (черния прозорец) въведете:

telnet mail.host.bg 25 или telnet mail3.host.bg 25 в зависимост от сървъра, който ползвате (може да го проверите в контролния панел в лявата навигационна лента) и натиснете ENTER

Ако отговорът е от вида 220 mail.host.bg, то връзката ви е успешна.

По същия начин се тества връзката с мейл сървъра на порт 143 (IMAP) или 110 (POP3) през който се получават писмата:

Изпълнете telnet mail.host.bg 110. Ако връзката е успешна, ще получите съобщение: +OK Host.bg

Ако получите отговори, различни от посочения по-горе, нямате връзка с мейл сървъра на съответния порт – затова мейл програмата не може или да изпраща писма, да получава писма или двете заедно.

По-подробна инструкция за теста има на този адрес: telnet test

Едно възможно решение е да се смени порт 25 с 587 или 465, порт 143 с порт 993 и порт 110 с 995 в настройките на вашата мейл програма.

Ако след промяна и рестарт на мейл програмата тя отново не работи, това показва, че алтернативните SSL портове също са временно затворени. Свържете се с вашия интернет доставчик за да се информирате за проблема и евентуалното време за отсраняването му.

В този случай единственият начин да ползвате пощата си е да ползвате уеб базираната мейл програма. Адресът ви е изпратен в мейла за активация на хостинга. Можете да го научите и в контролния си панел.

На този адрес влизате в пощенската си кутия като въвеждате цялото име на пощата (email@domain.com) и паролата за достъп.

По-подробно, промяната на портовете е описана в секция Настройки на e-mail програми